29 Eylül 2013 Pazar

Deneme, deneme 1,2...


Nereden,neden geldi bilmem bugün içimdeki bu hamaratlık. Uzun zamandır  bazen  hiçbirşey yapmadan oturasım bazen de hiç oturmadan sürekli birşeyler yapasım vardı. Anlayacağınız kafam karışıktı. Tatil rehavetini üzerimden atamadım sanırım. Geldiğimden beri yeni birşeyler denemek için sürekli planlar,programlar yaptım kafamda. Yani oturdum ama boş oturmadım. Hayal gücümü çalıştırdım. Enginarlı levrek benim aklımda olanlardan biriydi.
 Dün Metro marketteydim. Orayı gezmeyi ,ürün çeşitliliğini ve farklı ürünleri keşfetmeyi seviyorum. Bu kez aklımda yeni deneyeceğim tarifler için deniz ürünleri almak vardı. Malzemeler elimin altında olunca üretmek daha kolay oluyor. Enginar ve Levrek deyince "Hiç olur mu ?" diyenler vardır. Bu yazıyı okuyunca annem benzer bir cümle kuracaktır eminim. "Yazık olmuş enginara" der muhtemelen. Bir egeli olarak enginar çok değerlidir bizim için. Bazı klasikler vardır mutfakta. Enginar zeytinyağlı veya dolması olur. Balık da çeşidine göre ızgara,tava veya buğulama yapılır. Evet bir yere kadar doğru ama bir araya geldiklerinde birbirine yakışan lezzetler de vardır. İnanın enginar balığa çok yakıştı. Ben bu lezzeti Datça da çok beğendiğim Fevzi nin Yeri'n de yemiştim. Tarif yok. Tahminime göre kendi kendime yaptım. Sonuç bu kadar güzel olunca kendimle gurur duymadım desem yalan olur. Yiyenlerin de gerçekten beğendiklerini görünce yorgunluğumu unuttum diyebilirim. Bakarsanız aman aman bir tarif değil aslında. Hepimizin bildiği zeytinyağlı enginar gibi başlayıp levrek buluşması ile ortaya çıkan büyük aşk. Ben kendi yaptığım miktara göre yaklaşık ölçü vereceğim. Siz miktarı arttırarak daha fazla yapabilirsiniz. 

ENGİNARLI LEVREK

MALZEMELER
700-800 gr lık deniz levreği
1 enginar kellesi ( aslında 4-5 bebek enginar daha güzel olur.)
1 soğan
2 diş sarımsak
1 kapya biber
tuz,şeker,un,zeytinyağ,bir tutam dereotu

Yapılışı

Doğranmış soğan ve sarımsakları zeytinyağında hafifçe soteleyin. Enginarı iri kuşbaşı şeklinde doğrayın veya bebek enginar kullanıyorsanız ikiye bölmeniz yeterli. Tenceredeki soğanlara ekleyin ve birkaç kez çevirin. İçine 2 tatlı kaşığı un, 2 çay kaşığı kadar da kesme şeker ekleyip karıştırın. Yavaş yavaş bir miktar sıcak suyu ilave edin ve karıştırın. Bu bol sulu bir yemek olmayacak o nedenle suyu fazla koymayın. Enginarların üzerini örtsün yeter. Kapağını kapatıp hafif ateşte enginarlar biraz yumuşayana kadar pişirin. (Enginar çok pişmesin çünkü bir süre sonra levrekleri eklediğimizde biraz daha pişireceğiz. Yoksa enginar lapa olur ve dağılır.) Enginar pişerken siz levreği fileto haline getirip mutlaka kılçıklarını dikkatle ayıklayın. Balıkçıdan fileto olarak alırsanız harika olur. Balığı da enginar gibi iri parçalar halinde doğrayın. Sebzeyi kontrol edip içine balığı ,bir miktar tuzu ve ince kesilmiş kapya biberi ekleyin. Hafifçe karıştırın. Çok karıştırılırsa balıklar ve enginar dağılır. Suyunu kontrol edin. Çok azaldıysa bir miktar ekleyebilirsiniz. Balık piştiği zaman eti bembeyaz olacaktır. Hafif ateşte kısa bir süre pişirmeye devam edin. Çok sıcak servis etmeyin. Birgün geçerse tadı muhteşem olur ama aynı gün tüketecekseniz ılık ve üzerine bir tutam dereotu ile servis edebilirsiniz. 






Ben balığın üzerine tatlı olarak tahin helvasını çok yakıştırırım. İlk kez yine yıllar önce bir balıkçıda kağıtta ve üzerinde elma rendesi ile pişirilmiş tahin helvası yemiştim. Harikaydı. O zamandan beri hemen hemen her balık sonrası yaparım. Yapımı çok basit. Birçok yerde farklı şekillerde yapılmışını gördüm. Güveç kabında,limon suyu ile inceltilerek yada fırında pişirilenler. Ama dedim ya ben basit severim. Tek yapılacak şey ince bir dilim tahin helvasını pişirme kağıdının üzerine koymak ve ister elma rendesi ister benim tercih ettiğim gibi havuç rendesi ile bir miktar tarçın gezdirerek, kağıdı helvanın etrafına sarın. ( Sarma işini hediye paketi gibi katlayarak yaparsanız fazla büzme ve kırıştırmadan piştikten sonra açma işini kolaylaştırırsınız. Ben etrafından dikkatle sardıktan sonra kenarlarını altına kıvırıyorum.) 
Siz afiyetle balığınızı yerken teflon tavaya sarılı helvalarınızı koyun ve kısık ateşte bırakın erisinler. Arada diğer tarafını çevirmeyi unutmayın. Yoksa helvanın kağıt  içinde dibi yanık yanık olur. 




Elinizle üstten hafifçe bastırarak eriyip erimediklerini anlayabilirsiniz. Pişen helvalarınızın dikkatlice kağıdını açın ve kağıdın fazla olan kenarlarını mutfak makası ile kesin. Yanına bir fincan Türk kahvesi ile harika,ağızda eriyen muhteşem bir lezzet.




Dip Not: Kağıdı şeker gibi buruşturarak kıvırırsanız eriyen helvanız bu girintilere akacak ve kağıdın heryerine bulaşacaktır. Bir de sakın kağıdı açar açmaz yemeyin. Çünkü damağınıza yapışarak ağzınızı yakmanız içten bile değil. 





Afiyet Olsun. 





4 yorum:

  1. yeni bursa dan geldik. biraz dinleneyim diye bloglara bakmaya
    başladım. bu güzel yemekleri gördükçe karnım yeniden acıkmaya başladı.
    ya bir gece kızlar gecesi yapsak diyorum , senin eşsiz yemeklerin eşliğinde,
    böyle bakmakla olmuyor bak:)

    YanıtlaSil
  2. Hakikaten buna maharetlik denir hem bir şifa deposu ge de lezzet deposu yanında ki tatlı ise cabası olmuş ellerine sağlık canım

    YanıtlaSil
  3. Ellerine sağlık arkadaşım :) kokular geldi bile bize kadar :)

    YanıtlaSil
  4. Pasta süper gözüküyor falan diye düşünürken asıl bomba sonradan çıktı. Hem enginar, hem levrek süper. Nefis de bir görüntüsü var ellerine sağlık.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...